Τουρισμός: Το success story και οι προορισμοί που βουλιάζουν

Ολοένα και περισσότερο εδραιώνεται το τουριστικό succes story, το οποίο τη φετινή περίοδο μήνα με το μήνα σπάει το ένα ρεκόρ μετά το άλλο, αφήνοντας πίσω του όλα τα «σημάδια» της πανδημίας. Όλα τα στοιχεία δείχνουν πως οι ταξιδιωτικές εισπράξεις μπορούν να φτάσουν τα 20 δισ. ευρώ, υψηλότερα ακόμη και σε σύγκριση με το 2019 (όταν οι εισπράξεις ξεπέρασαν τα 18 δισ.).

Οι αφίξεις επιβατών από το εξωτερικό τον Ιούλιο στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια κινήθηκαν πέρα από κάθε προσδοκία, με την εισερχόμενη ταξιδιωτική κίνηση να διαμορφώνεται στα 5,127 εκατομμύρια επιβάτες έναντι 4,49 εκατομμυρίων τον αντίστοιχο μήνα του 2019. Οι αριθμοί αυτοί αποτελούν νέο ρεκόρ αφίξεων στα συγκεκριμένα αεροδρόμια και η αύξηση αντιστοιχεί σε ποσοστό της τάξης του 13,9%.

  • Διαβάστε επίσης: Ρεκόρ τουριστικών αφίξεων για τα νησιά του Νοτίου Αιγαίου τον Ιούλιο

«Πρωταθλητές» τα νησιά

Με ρυθμούς που ξεπερνάνε τα μεγέθη του 2019 τρέχει η τουριστική κίνηση στα νησιά. Όπως ήταν αναμενόμενο, το 100% αγγίζουν σχεδόν οι πληρότητες σε Μύκονο και Σαντορίνη, με τον Αύγουστο να κινείται σε θεαματικά επίπεδα, ενώ πολύ καλές προδιαγράφονται οι προοπτικές και για την τουριστικές επιδόσεις του Σεπτεμβρίου, σύμφωνα με επιχειρηματίες του νησιού.

Πέρα από τους κατεξοχήν πρωταθλητές βέβαια, δυναμικά εξελίσσεται η σεζόν για την Πάρο και την Νάξο. Στην περίπτωση της τελευταίας, ήδη από τον Μάιο η αύξηση των ακτοπλοϊκών αφίξεων άγγιξε το 200% σε σχέση με την χρυσή χρονιά του 2019, ενώ ακόμα και τον Ιούνιο το νησί κατάφερε να προσεγγίσει σε ποσοστό 94% τις πληρότητες της χρονιάς αναφοράς.

Ανταγωνιστικός προορισμός

Η ανταγωνιστικότητα της Ελλάδας και της Αθήνας ως προορισμών παραμένει υψηλή, όπως διαφαίνεται από τις κριτικές που μοιράζονται οι επισκέπτες και λάτρεις της χώρας στο διαδίκτυο σε σχέση με τον πολιτισμό, τη φύση, τη γαστρονομία και τα καταλύματα.

Σύμφωνα με ανάλυση από το Ινστιτούτο του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΙΝΣΕΤΕ), που πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο ευρύτερης συνεργασίας του με τον δήμο Αθηναίων, η εμπειρία των επισκεπτών αυτό το καλοκαίρι αναμένεται επίσης να έχει ύψιστη επίδραση στην φήμη της Ελλάδας συνολικά.

Για τον Iούνιο:

  • Ο όγκος των συνομιλιών στα διαδικτυακά μέσα για την Ελλάδα και την Αθήνα συνέχισε να αυξάνεται τον Ιούνιο.
  • Οι συνομιλίες που σχετίζονται με την πανδημία παρέμειναν σταθερές για την Ελλάδα και οι αντίστοιχες για την Αθήνα παρουσίασαν μια μικρή αύξηση.
  • Η άρση των περιοριστικών μέτρων για την αντιμετώπιση της πανδημίας συνέχισε να συζητείται, ενώ κυρίαρχα θέματα αναδείχθηκαν οι ακυρώσεις πτήσεων και οι χαοτικές καταστάσεις στα ευρωπαϊκά αεροδρόμια λόγω των ελλείψεων προσωπικού.
  • Το net sentiment score της Ελλάδας (52) ξεπέρασε αισθητά (κατά +12 μονάδες) το αντίστοιχο της Ισπανίας, ισοφαρίζοντας την Πορτογαλία, ενώ βρίσκεται οριακά (κατά -1 μονάδα) πίσω από αυτό της Ιταλίας.
  • Η διαδικτυακή φήμη της Αθήνας ήταν στους 62 βαθμούς (+10 μονάδες πάνω από της Ελλάδας και -6 μονάδες σε σχέση με τον Μάιο).
  • Σε ό,τι αφορά τη φήμη που βασίζεται στην εμπειρία στον προορισμό (πχ διαμονή, εστίαση, αξιοθέατα), παρά την ελαφρά «τυπική» μείωση που εμφανίζεται όταν αυξάνει η επισκεψιμότητα ενός προορισμού, η Ελλάδα διατηρεί για τρεις συνεχόμενους μήνες τη βαθμολογία στο 9,0 συνεχίζοντας να υπερβαίνει τον ευρωπαϊκό μέσο όρο (8,6).

Για το β’ τρίμηνο τρίμηνο του 2022:

  • Ως προς συνολική φήμη το β’ τρίμηνο του 2022, σε μια ασταθή παγκόσμια και ευρωπαϊκή συνθήκη όπου οι περισσότεροι προορισμοί αντιμετωπίζουν παρόμοιες προκλήσεις (έλλειψη εργατικού δυναμικού, πληθωρισμός, υπερτουρισμός κ.λπ.), η Ελλάδα και Αθήνα έχουν διατηρήσει την ανταγωνιστικότητά τους χάρη σε ένα πολύπλευρο θετικό συναίσθημα που μοιράζονται επισκέπτες και διαμορφωτές γνώμης (ambassadors) στο διαδίκτυο σε σχέση με τον πολιτισμό, τη φύση, τη γαστρονομία και τα καταλύματα.
  • Στο 2ο τρίμηνο του έτους, όπου συνήθως αυξάνεται η τουριστική δραστηριότητα και κατ’ επέκταση ο αριθμός των κριτικών στο Διαδίκτυο, καταγράφονται πτωτικές τάσεις στην αξιολόγηση της εμπειρίας με βάση την επίσκεψη στους περισσότερους προορισμούς στην Ευρώπη. Σε αυτό το πλαίσιο, η Ελλάδα, για τρίτο συνεχόμενο τρίμηνο, διατήρησε και σε αυτή την παράμετρο την ανταγωνιστικότητά της ξεπερνώντας τους ευρωπαϊκούς μέσους όρους.
  • Η εμπειρία των επισκεπτών το καλοκαίρι αναμένεται να έχει ύψιστη επίδραση στην φήμη της Ελλάδας συνολικά. Η ικανότητα της χώρας και των επιχειρήσεων να διασφαλίζουν μια ικανοποιητική τουριστική εμπειρία για τους επισκέπτες θα είναι κομβική για τη διατήρηση της ανταγωνιστικότητας του ελληνικού τουρισμού.
  • Η εικόνα της Ελλάδας δεν επηρεάζεται από τον πόλεμο στην Ουκρανία από άποψη ελκυστικότητας του προορισμού. Ο πόλεμος αποτελεί μέρος των συζητήσεων γύρω από τις επιπτώσεις του στον πληθωρισμό και τις τιμές για τους επισκέπτες.

«Ποιος πάει που; Πόσο μένει; Πόσα ξοδεύει;»

Σύμφωνα με μελέτη του ΙΝΣΕΤΕ οι τρεις Περιφέρειες που συγκεντρώνουν το μεγαλύτερο μέρος των ταξιδιωτικών εισπράξεων είναι το Νότιο Αιγαίο, η Κρήτη και η Αττική. Στην ανάλυση των στοιχείων εισερχόμενου τουρισμού (2021), η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου συγκέντρωσε το 30,2% των εσόδων από τον τουρισμό, η Κρήτη το 23,2%, η Αττική το 14,2%, ενώ τα νησιά του Ιονίου το 12,6%.

Πιο συγκεκριμένα, για το 2021, στην πρώτη θέση της κατάταξης, σε ό,τι αφορά τις εισπράξεις, διατηρήθηκε η Περιφέρεια Νότιου Αιγαίου με 3,121 δισ. ευρώ. Στη δεύτερη θέση η Περιφέρεια Κρήτης με 2,395 δισ. ευρώ και στην τρίτη θέση με 1,466 δισ. ευρώ βρέθηκε η Αττική. Στην τέταρτη θέση ανέβηκε η Περιφέρεια των Ιονίων Νήσων με 1,297 δισ. ευρώ. Η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας υποχώρησε στην πέμπτη θέση με τις εισπράξεις να διαμορφώνονται σε 1,012 δισ. ευρώ, στην έκτη θέση ανέβηκε η Περιφέρεια Πελοποννήσου με 250 εκατ. ευρώ και στην έβδομη η Περιφέρεια Θεσσαλίας με 179 εκατ. ευρώ.

Οι χώρες των επισκεπτών

Αναφορικά με τις επισκέψεις την πρώτη θέση στις επισκέψεις κατέχει επίσης η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου με 3,624 εκατ. επισκέψεις. Το μεγαλύτερο μέρος των επισκέψεων προήλθε από την Γερμανία (870 χιλ.) και ακολούθησαν οι επισκέψεις ταξιδιωτών από το Ην. Βασίλειο (414 χιλ.) και την Γαλλία (399 χιλ.). Στη δεύτερη θέση βρέθηκε η Κρήτη με τις επισκέψεις να διαμορφώνονται σε 3,148 εκατ, εκ των όποιων από την Γερμανία προήλθαν 1,038 εκατ., τη Γαλλία 365 χιλ. και το Ην. Βασίλειο 219 χιλιάδες. Στην τρίτη θέση βρέθηκε η Περιφέρεια της Κεντρικής Μακεδονίας με 2.934 χιλ. επισκέψεις, με την πλειονότητα των επισκέψεων να προέρχεται από τη Βουλγαρία (529 χιλ.).

Οι επισκέψεις για την Αττική ανέρχονταν σε 2,640 εκατ. έχοντας κύριες πηγές το Ην. Βασίλειο (348 χιλ.), την Γαλλία (311 χιλ.) και την Γερμανία (286 χιλ.). Την πεντάδα των Περιφερειών συμπληρώνουν τα νησιά του Ιονίου με 1.742 χιλ. επισκέψεις. Ο κύριος όγκος των επισκέψεων να προήλθε από το Ην. Βασίλειο (409 χιλ.) και ακολούθησαν η Γερμανία (235 χιλ.) και η Ιταλία (206 χιλ.).

Σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία, η δαπάνη ανά επίσκεψη στις 13 Περιφέρειες της χώρας το 2021 διαμορφώθηκε κατά μέσο όρο στα 631 ευρώ παρουσιάζοντας αύξηση +30,7% σε σχέση με το 2019 (482 ευρώ).

Κικίλιας: Θα ξεπεράσουμε το 2019

Χαρακτηριστικές είναι οι δηλώσεις του υπουργού Τουρισμού Βασίλη Κικίλια, ότι «αναμένονται πάνω από 1.000.000 επισκέπτες από το εξωτερικό κάθε εβδομάδα» και πως «η Ελλάδα θα ζήσει έναν ανεπανάληπτο Αύγουστο σε έσοδα και αφίξεις».

«Ταμείο θα κάνουμε στο τέλος της σεζόν ωστόσο εάν τα πράγματα κυλήσουν με μια σχετική ομαλότητα, τα έσοδα από τον τουρισμό θα ξεπεράσουν τα έσοδα του 2019» υπογραμμίζει χαρακτηριστικά, σημειώνοντας ότι αυτή η μεγέθυνση του τουριστικού προϊόντος τροφοδοτεί εκατοντάδες επαγγέλματα και στηρίζει τη μέση ελληνική οικογένεια.

Ο κ. Κικίλιας δίνει σημαντικά στοιχεία που αποτυπώνουν την δυναμική ανάπτυξη στον τουρισμό, ιδιαίτερα από τις μεγάλες τουριστικές αγορές. Οι δυο κορυφαίες αγορές του εισερχόμενου τουρισμού Γερμανία και Βρετανία τον Ιούλιο του 2022 κινούνται πάνω από τον Ιούλιο του 2019 σε πολλούς προορισμούς όπως η Ρόδος, όπου οι Γερμανοί είναι +24,6% και οι Βρετανοί +21%, και τα Χανιά με τους Γερμανούς επισκέπτες να είναι στο +78,3% και τους Βρετανούς στο +43,2%.

Πηγή: ot.gr