ΜTV: To τηλεοπτικό δίκτυο που άλλαξε τη μουσική και καθόρισε μια ολόκληρη γενιά

Σαν σήμερα, την 1η Αυγούστου του 1981, γεννήθηκε, το τηλεοπτικό δίκτυο – θρύλος για την παγκόσμια μουσική βιομηχανία, Music Television που έγινε γνωστό σε όλους με τα αρχικά του, MTV. Σε μία εποχή σαν τη σημερινή, όπου, με τη δύναμη της ψηφιακής τεχνολογίας και του διαδικτύου, το YouTube, το Spotify και άλλες μουσικές πλατφόρμες έχουν φέρει κυριολεκτικά τα άπαντα της παγκόσμιας μουσικής σε κάθε μας οθόνη, είναι αρκετά δύσκολο να περιγράψεις σε κάποιον νεότερο την τεράστια επανάσταση που έφερε το ΜΤV στην παγκόσμια μουσική, πίσω στις δεκαετίες του ’80 και του ’90.

Το MTV ήταν το τηλεοπτικό δίκτυο που έφερε την εικόνα στη μουσική και με τα πρωτόγνωρα για τα τότε δεδομένα, βίντεο κλιπ δημιούργησε μια νέα σχέση μεταξύ καλλιτεχνών και κοινού, που αποκτούσε πλέον παγκόσμιες διαστάσεις.

Με έδρα τη Νέα Υόρκη βγήκε στον τηλεοπτικό αέρα των ΗΠΑ πριν από ακριβώς 41 χρόνια και πολύ γρήγορα κατέκτησε ολόκληρο τον πλανήτη.

Με όλα φυσικά τα τρωτά του σημεία και τις ενστάσεις που μπορεί κανείς να διατυπώσεις σχετικά με την εμπορευματοποίηση που έφερε στη μουσική, είναι γεγονός ότι δημιούργησε για τη νεολαία της εποχής εκείνης μια νέα παγκόσμια κουλτούρα πάνω από σύνορα, θρησκείες και γεωπολιτικές στρατηγικές.

Στην Ελλάδα το MTV ήρθε την περίοδο 1988 – 1989 και «ΤΑ ΝΕΑ», χάρη και στο θερμότατο ενδιαφέρον της μουσικής συντάκτριας Μαρίας Μαρκουλή το «παρακολούθησαν» στενά από τα πρώτα του βήματα.

«ΤΑ ΝΕΑ», 12.3.1990, Ιστορικό Αρχείο «ΤΟ ΒΗΜΑ» & «ΤΑ ΝΕΑ»

Γράφουν «ΤΑ ΝΕΑ» της 12ης Μαρτίου 1990:

«Όλα άρχισαν μια ζεστή ημέρα του καλοκαιριού του 1981, την 1η Αυγούστου, ένα λεπτό μετά τα μεσάνυχτα – όταν το MTV πρωτοβγήκε στον άερα με το…κυνικό, κατά πολλούς, βιντεοκλίπ των Μπαγκλς “Video killed the radio star”.

Kριτική και εξάπλωση

»Η κριτική ασκείται σκληρή ακόμη και από τους ανθρώπους του. Δηλώνουν συχνά πως αυτά που παίζουν δεν είναι το καλύτερο πράγμα που κυκλοφορεί στην αγορά.

»Και όμως το κανάλι αλλάζει το λογότυπό του και στο μεγάλο “M” ζωγραφίζεται με κάθε πιστότητα ο χάρτης των κρατών όπου εκπέμπει. Τα ίδια βιντεοκλίπ, με “άσιντ χάους” και “ραπ”, τα βλέπουν αυτή τη στιγμή στην Τσεχοσλοβακία και την Πολωνία, ενώ σε λίγο θα καλωσορίσει το “Τοπ 20” της Αμερικής και της Ευρώπης και η περεστρόικα της Σοβιετικής Ένωσης.

»Κατά τις εκτιμήσεις, μάλιστα, από το ίδιο το δίκτυο, μια οποιαδήποτε στιγμή κάθε εβδομάδα, περίπου 20 εκατομμύρια ζευγάρια μάτια κοιτούν MTV.

»Στις Ηνωμένες Πολιτείες οι εταιρείες δίσκων ξοδεύουν περίπου 50 εκατ. δολάρια το χρόνο για βιντεοκλίπς. Το δύσκολο “κομμάτι” – παραδέχονται όσοι συνδέονται με το δίκτυο- παραμένει το κυνήγι ιδεών, μια και χειρότερο πράγμα για ένα τηλεοπτικό κανάλι δεν υπάρχει από το να γίνει βαρετό. Αναζητούνται πρόσωπα και ιδέες, κάθε φορά όλο και πιο επίμονα.

»Ανάμεσα πάντως στις τεχνικές “για τη συμπάθεια του κόσμου”, που επιστρατεύθηκαν κατά καιρούς, ήταν τα πλούσια δώρα που μοίρασε απλόχερα στους εκάστοτε τυχερούς, όπως “περάστε 24 ώρες μαζί με τους Ρόλινγκ Στόουνς”, το αεροδυναμικό αυτοκίνητο του Μπάτμαν, το σπίτι του Μπον Τζόβι, ακόμη κι ένα μικρό νησάκι στην Καραϊβική!».

Το ΜΤV στην Ελλάδα

Όπως σημείωναν «ΤΑ ΝΕΑ», τον Μάρτιο του 1990, το MTV, έφτανε «σε περισσότερα από 911.000 ελληνικά νοικοκυριά, βάση ειδικής συμφωνίας που έχει συναφθεί με την ελληνική τηλεόραση.

»Ο αριθμός που αναφέρθηκε – ειρήσθω εν παρόδω – είναι υψηλότατος σε σχέση με άλλες χώρες της Ευρώπης, και γαργαλιστικός για τους διαφημιστές, έστω και αν η ελληνική αγορά μάλλον ως περιορισμένων διαστάσεων περιγράφεται»

Ο τότε διευθυντής του «ΜΤV – Γιούροπ», Γουίλιαμ Ρόντι δήλωνε στα «ΝΕΑ»: «Το MTV στην Ελλάδα απέκτησε πολύ γρήγορα σεβαστό κοινό. Φτάνει, είναι αλήθεια, σε πολλά σπίτια, όπως βλέπουμε την ανταπόκριση που υπάρχει και από τα γράμματα που ταχυδρομούνται στο κανάλι.

»Όπως υπάρχει ενδιαφέρον και από την πλευρά μας για την Ελλάδα. Τις αμέσως επόμενες ημέρες φεύγουμε για Θεσσαλονίκη, για ν απάμε κι εκεί το MTV. Eίναι μεγάλη πόλη και έχει νεαρόκοσμο».

Oι Έλληνες ψηφίζουν

Λίγους μήνες αργότερα, τον Αύγουστο του 1990, «ΤΑ ΝΕΑ» διενεργούσαν, κατ’ αποκλειστικότητα και για πρώτη φορά στην Ελλάδα, τον διαγωνισμό για το καλύτερο βίντεο κλιπ του MTV.

«ΤΑ ΝΕΑ», 24.8.1990, Ιστορικό Αρχείο «ΤΟ ΒΗΜΑ» & «ΤΑ ΝΕΑ»

Οι συμμετέχοντες καλούνταν να επιλέξουν, το καλύτερο βίντεο της χρονιάς ανάμεσα στις εξής υποψηφιότητες:

Aerosmith – Janies ‘s got a gun

Don Henley – The end of innocence

Madonna – Vogue

Sinnead O’ Connor – Nothing Compares 2U

Επιπλέον, υποψήφιοι για το βραβείο των Ευρωπαίων τηλεθεατών ήταν:

Sinnead O’ Connor – Nothing Compares 2U

Laid Back – Bakerman

The Creeps – Ooh I like it

Gary Moore – Still Got the blues

Για την Ιστορία μεταξύ άλλων οι νικητές των MTV Awards 1990 ήταν :

Βίντεο της Χρονιάς

Sinnead O’ Connor – Nothing Compares 2U

Καλύτερο βίντεο άνδρα καλλιτέχνη

­ Don Henley – The end of innocence

Καλύτερο βίντεο γυναίκας καλλιτέχνιδας
Sinnead O’ Connor – Nothing Compares 2U

Καλύτερο βίντεο συγκροτήματος

The B-52’s – Love Shack

Καλύτερο βίντεο πρωτοεμφανιζόμενου καλλιτέχνη

Michael Penn – No Myth

Καλύτερο Metal/Ηard Rock βίντεο

Aerosmith – Janies ‘s got a gun

Καλύτερο RAP βίντεο

MC Hammer – «U Can’t Touch This

Βραβείο καλύτερης σκηνοθεσίας

Madonna – Vogue

Περασμένα μεγαλεία…, θα έλεγε κανείς…