Avatar, το μέλλον της ψηφιοποιημένης ψυχαγωγίας;

Ο Μπιόρν Ουλβίους οραματιζόνταν τη συνέχιση των θρυλικών ABBA εδώ και πολλά χρόνια.

Όχι όμως ως φυσική παρουσία, αλλά εικονική…

Ο τραγουδιστής, συνθέτης, παραγωγός και μέλος του εμβληματικού ποπ-ντίσκο συγκροτήματος που μεσουρανούσε στη διεθνή μουσική σκηνή τη δεκαετία του ‘70, κατέστρωνε σχέδια στο ιδιωτικό νησάκι του στη Στοκχόλμη από τις αρχές κιόλας της δεκαετίας του 2000, όταν οργάνωνε την παραγωγή του μιούζικαλ Mamma Mia.

Εδώ και λίγες ώρες, το όραμα έχει γίνει πραγματικότητα με την επιστροφή της Ανιέτα, του Μπιόρν, της Άνι-Φρίντ και του Μπένι στη σκηνή, 40 χρόνια μετά την τελευταία συναυλία τους.

Για την ακρίβεια, πρωταγωνιστές στο 90λεπτο σόου-υπερθέαμα Abba Voyager δεν ήταν οι ίδιοι, αλλά τα… αγέραστα τρισδιάστατα avatars τους, συνοδευόμενα από ολοζώντανους μουσικούς.

Κατά τη διάρκεια της παράστασης τα ψηφιακά ολογράμματα -τα ABBAtars όπως τα αποκαλούν- κάνουν αστεία και αλλάζουν μέχρι και κοστούμια μεταξύ των συνολικά 20 τραγουδιών που ακούγονται από σκηνής.

Τα τέσσερα μέλη του συγκροτήματος -που έχουν πια πατήσει τα 70 χρόνια σε ηλικία- παρακολούθησαν την επίσημη πρεμιέρα της ψηφιακής συναυλίας μαζί με το κοινό.

Ανέβηκαν στη σκηνή μόνο στο τέλος, αγκαλιάζοντας ο ένας τον άλλον και κάνοντας μια βαθιά υπόκλιση στο πλήθος.

Ήταν η πρώτη κοινή δημόσια εμφάνισή τους εδώ και 14 χρόνια.

Και εγένετο οι… ABBAtars

Οι συναυλίες Abba Voyager ξεκίνησαν επίσημα την Παρασκευή στο Abba Arena, που χτίστηκε ειδικά για τις ανάγκες του ψηφιακού σόου στο Ολυμπιακό Πάρκο του Λονδίνου.

Αποτελούν, δε, μέρος της εξαιρετικά επιτυχημένης επιστροφής του θρυλικού σουηδικού συγκροτήματος στο διεθνές μουσικό στερέωμα, την οποία σηματοδότησε τον περασμένο Νοέμβριο η κυκλοφορία του «Voyage».

Του πρώτου άλμπουμ των Abba εδώ και τέσσερις δεκαετίες, που ανέβηκε γρήγορα στην κορυφή των charts σε 17 διαφορετικές χώρες και πούλησε πάνω από ένα εκατομμύριο αντίτυπα μόλις την πρώτη εβδομάδα της κυκλοφορίας του.

Η προετοιμασία του σόου στο Abba Arena, κόστους άνω των 20 εκατομμυρίων δολαρίων, δεν ήταν εύκολη υπόθεση.

Ξεκίνησε το 2016.

Για τη δημιουργία του, οι ABBA συνεργάστηκαν με μια ομάδα συνολικά 850 ατόμων από την Industrial Light & Magic, ιδρυτής της οποίας είναι ο Τζορτζ Λούκας, δημιουργός των επίσης θρυλικών Star Wars.

Οι ψηφιακές εκδοχές της Ανιέτα, της Άνι-Φρίντ, του Μπιόρν και του Μπένι έχουν τις νεανικές μορφές τους των τεσσάρων μελών του συγκροτήματος, από την εποχή της ακμή τους τη δεκαετία του 1970.

Οι κινήσεις τους, αυθεντικές, αποτυπώθηκαν έπειτα από 5 εβδομάδες καταγραφής με ειδικές στολές, 160 κάμερες και τη χρήση της τεχνολογίας motion-capture.

Για τις δε εμφανίσεις των ABBAtars δημιουργήθηκε μια ξεχωριστή σειρά εικονικών ρούχων από τους Dolce & Gabbana και άλλους  κορυφαίους σχεδιαστές.

Η ψηφιοποίηση της ψυχαγωγίας

Ειδικοί τονίζουν ότι τα ABBAtars δεν είναι απλά ένα τέχνασμα για να συνεχιστεί το σόου.

Το θεωρούν ως ακόμη μια απτή απόδειξη για το πώς μπορεί να είναι η ψυχαγωγία μας στο άμεσο μέλλον.

Πιθανόν ακόμη και εντός της επόμενης δεκαετίας.

Η πανδημία της COVID-19 λειτούργησε άλλωστε ως επιταχυντής σε μια νέα τάση που βρισκόταν ήδη στα σπάργανα, προτού ο κοροναϊός αλλάξει άρδην τις ζωές και την καθημερινότητά μας.

Την ώθηση έδινε η συνεχής ανάπτυξη του metaverse, οικονομικοί παράγοντες, μέχρι και η… κλιματική αλλαγή.

«Χρησιμοποιώντας avatars, οι καλλιτέχνες θα μπορούσαν να διατηρούν εξ αποστάσεως επαφή με το κοινό τους, αποφεύγοντας όχι μόνο την έκθεση σε ιούς, αλλά και άλλες προκλήσεις που σχετίζονται με περιοδείες, όπως τις εκπομπές CO2 από τα ταξίδια ή δυσκολίες που μπορεί να αντιμετωπίζουν στις μετακινήσεις τους λόγω π.χ. ηλικίας»,  εξηγεί σε πρόσφατο άρθρο ο Μικέλ Μπγιόρν, επικεφαλής ερευνών στην Ericsson ConsumerLab.

«Το κόστος θα μπορούσε επίσης να μειωθεί, καθιστώντας οικονομικά εφικτή την παράσταση σε μικρότερους χώρους», επισημαίνει.

Με την εξέλιξη της τεχνολογίας θεωρείται μάλιστα από πολλούς ως φυσική συνέχεια να αποκτήσουν στο μέλλον και οι θεατές την επιλογή να συμμετέχουν πια όχι με φυσική παρουσία, αλλά ως avatars σε μια συναυλία, καταργώντας έτσι -μαζί με τις φυσικές διαστάσεις- και τις αποστάσεις.

Όμως αυτή δεν είναι παρά μόνο μια από τις προοπτικές που φαίνεται ότι ανοίγονται μπροστά μας…


Εν μέσω της πανδημίας αναπτύχθηκε μέχρι και η τάση του εικονικού clubbing, γράφουν οι Financial Times.

Η περίοδος των lockdown λόγω της COVID-19 συνέβαλε στην επιτάχυνση της ανάπτυξης και της εφαρμογής προηγμένων τεχνολογιών, συμπεριλαμβανομένων των ψηφιακών «δίδυμων» των ανθρώπων, των υπερ-ρεαλιστικών γραφικών και του καθηλωτικού ήχου.

Έτσι, η συμμετοχή σε πάρτι ως avatar αποτέλεσε μια ανερχόμενη -αν και εξειδικευμένη- δραστηριότητα κατά τη διάρκεια της πανδημίας, δημιουργώντας μια ολόκληρη αγορά για εικονικά ρούχα και αξεσουάρ.

«Ο σκεπτικισμός για το αν τα εικονικά πάρτι μπορεί να είναι το μέλλον της νυχτερινής ζωής είναι απολύτως εύλογος», σχολιάζει η έγκριτη εφημερίδα.

Όμως καθώς πολλές εταιρείες διαφημίζουν τις προοπτικές του metaverse -του κοινόχρηστου εικονικού χώρου όπου οι άνθρωποι αλληλεπιδρούν ως τρισδιάστατα είδωλα- τα εικονικά νυχτερινά κέντρα διασκέδασης προσφέρουν πολύτιμες ενδείξεις για τις μελλοντικές τάσεις στη διασκέδαση, αλλά και για νέα επιχειρηματικά κέρδη.

Ήδη καταστρώνονται διάφορα σχέδια για διαδραστικές δράσεις, μέσω της επαυξημένης και της εικονικής πραγματικότητας και της ανάπτυξης των ασύρματων δικτύων επικοινωνίας έκτης γενιάς (6G) σε διάφορους τομείς: από τα ηλεκτρονικά παιχνίδια, τις ταινίες, τα αθλήματα, τις επισκέψεις σε εκθέσεις και μουσεία, μέχρι την εκπαίδευση και την εργασία.

Προοπτική που εξάπτει τη φαντασία, αλλά αφήνει ακόμη αναπάντητο το πιο ουσιώδες ερώτημα: εάν και σε ποιο βαθμό όλα αυτά συνθέτουν ένα μέλλον δυστοπικό.