Θεσσαλονίκη: Αποκλεισμός προσφυγόπουλου από τις πανελλαδικές – «Προσπαθώ να μην γυρίσω στα χωράφια»

Ο 18χρονος Σαζέμπ ήρθε από το Πακιστάν πριν από τρία χρόνια ως ασυνόδευτος ανήλικος. Μένει σε δομή της κοινωνικής οργάνωσης «Άρσις» και έχει όλα αυτά τα χρόνια τη στήριξη της ομάδας Ανάδοχοι Εκπαιδευτικοί. Επί τρία έτη φοίτησε σε ΕΠΑΛ στη Θεσσαλονίκη και φέτος πήρε το απολυτήριό του με βαθμό 16,4.

Τα χρόνια αυτά κατάφερε να ανταπεξέλθει στις δυσκολίες και μάλιστα οι επιδόσεις του σε όλα τα μαθήματα είναι πάνω από τον μέσο όρο της τάξης του.

Ο Σαζέμπ θέλησε να συνεχίσει πιο πέρα, να περάσει στο πανεπιστήμιο. Ωστόσο στις 16 Ιούνη όταν πήγε να εξεταστεί για το πρώτο μάθημα των πανελλαδικών εξετάσεων, αναγκάστηκε να εγκαταλείψει από την αίθουσα.

Με εντολή του Περιφερειακού Διευθυντή Εκπαίδευσης απομακρύνθηκε από την αίθουσα πριν προλάβει να ολοκληρώσει την εξέτασή του.

Ο λόγος του αποκλεισμού του είναι ότι σε ένα εργαστηριακό μάθημα ο βαθμός του είναι πολύ χαμηλότερος από τον μέσο όρο των υπόλοιπων μαθημάτων του. Για μισό βαθμό αποκλείεται από τη διαδικασία.

Η πρόσβαση των προσφυγόπουλων στην εκπαίδευση στην Ελλάδα είναι περιορισμένη. Σε αυτό συγκλίνουν ανθρωπιστικές οργανώσεις, εκπαιδευτικοί και διεθνείς οργανισμοί.

Η πανδημία χειροτέρευσε την κατάσταση με τα συνεχόμενα lockdown στις δομές και την τηλεκπαίδευση να μην μπορεί ουσιαστικά να έχει εφαρμογή για παιδιά που μένουν σε σκηνές και στερούνται υλικοτεχνικής υποδομής.

Αν στα παραπάνω συνυπολογίσουμε το εμπόδιο της γλώσσας, καταλαβαίνουμε ότι πολλά παιδιά στη χώρα μας, στερούνται το δικαίωμα στην εκπαίδευση, και αυτό εντείνει τον κοινωνικό αποκλεισμό.

Το παράδειγμα του Σαζέμπ από το Πακιστάν θα μπορούσε να λειτουργήσει σαν ένα αντίβαρο στην «ζοφερή κανονικότητα».

Αλλά το εκπαιδευτικό σύστημα αποφάσισε να εξαντλήσει την αυστηρότητά του σε ένα παιδί που χωρίς να έχει τις ίδιες ευκαιρίες, προσπάθησε να συναγωνιστεί επί ίσοις όροις τους συνομήλικούς του και να σπουδάσει στο πανεπιστήμιο, ελπίζοντας σε μια καλύτερη ζωή.

Το χρονικό του αποκλεισμού

Ο αποκλεισμός του από το δικαίωμα συμμετοχής στις πανελλαδικές εξετάσεις οφείλεται σε μια αυθαίρετη και καταχρηστική βαθμολόγηση που έγινε εις βάρος του από έναν διδάσκοντα στο ΕΠΑΛ απ’ όπου αποφοίτησε!

Σε ένα εργαστηριακό μάθημα ειδικότητας, ο βαθμός του έχει μεγάλη απόκλιση από τον μέσο όρο της βαθμολογίας που συγκεντρώνει στα υπόλοιπα μαθήματα.

Συνέπεια αυτού είναι ο ασυνόδευτος ανήλικος να αποκλείεται από τις πανελλαδικές εξετάσεις, αφού για μισή μονάδα δεν συγκεντρώνει την απαιτούμενη βάση.

Ο Σαζέμπ, μετά την εξέλιξη αυτή, γράφει ένα συγκινητικό γράμμα στον καθηγητή, που δημοσιεύει η ΕφΣυν.