Κυρ. Μητσοτάκης: Θέλουμε να είμαστε ανταγωνιστικοί και στη μεταποίηση υψηλής τεχνολογίας

0
34

«Δεν οραματιζόμαστε την Ελλάδα απλά ως μία χώρα που είναι ανταγωνιστική σε επίπεδο υπηρεσιών. Θέλουμε να είμαστε ανταγωνιστικοί και στον κλάδο της μεταποίησης υψηλής τεχνολογίας, και θεωρώ κάνουμε ένα σημαντικό πρώτο βήμα προς αυτή την κατεύθυνση», τόνισε ο Κυριάκος Μητσοτάκης στη διάρκεια της τηλεδιάσκεψης μεταξύ της Enterprise Greece και της εταιρείας Next.e.GΟ για την παραγωγή ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ελλάδα.

O κ. Μητσοτάκης εξέφρασε ικανοποίηση για την υπογραφή της Επιστολής Πρόθεσης Συνεργασίας ανάμεσα στην Enterprise Greece και την e.GΟ για τη δημιουργία εργοστασιακής μονάδας παραγωγής ηλεκτρικών οχημάτων νέας γενιάς, που θα είναι σχεδιασμένα για χρήση σε αστικό περιβάλλον.

«Από τις αρχές της δεκαετίας του 1980 η Ελλάδα δεν αποτελεί μέρος της παγκόσμιας αλυσίδας παραγωγής και προμηθειών, σε ό,τι αφορά τη βιομηχανία αυτοκινήτων. Είναι πράγματι κρίμα, αλλά έχουμε τη δυνατότητα να το διορθώσουμε αυτό, τώρα που κινούμαστε προς το επόμενο στάδιο της κινητικότητας, που αναπόφευκτα θα είναι η ηλεκτροκίνηση, θέλουμε να δείξουμε με σαφήνεια ότι θέλουμε να είμαστε μέρος αυτού του οικοσυστήματος» ανέφερε ο πρωθυπουργός.

Πρόσθεσε ότι υπάρχει ένα πολύ φιλόδοξο σχέδιο ανάπτυξης υπηρεσιών ηλεκτροκίνησης στην Ελλάδα. Όπως ανέφερε, «έχουμε ήδη υπογράψει συμφωνία συνεργασίας με τη Volkswagen για τη μετατροπή ενός εκ των νησιών μας σε νησί αμιγώς ηλεκτροκίνησης, το οποίο θεωρώ πως θα αποτελέσει ένα υπέροχο παράδειγμα των πλεονεκτημάτων που μπορεί να προσφέρει η ηλεκτροκίνηση, κυρίως στα νησιά. Και είμαι πολύ χαρούμενος που σήμερα κάνουμε το πρώτο βήμα προς αυτή την κατεύθυνση, για τη δημιουργία εργοστασιακών εγκαταστάσεων στην Ελλάδα για την κατασκευή αυτών των οχημάτων».

«Πρόκειται για σημαντικό βήμα για εμάς, καθώς έχουμε καταστήσει σαφές πως δεν οραματιζόμαστε την Ελλάδα απλά ως μία χώρα που είναι ανταγωνιστική σε επίπεδο υπηρεσιών. Θέλουμε να είμαστε ανταγωνιστικοί και στον κλάδο της μεταποίησης υψηλής τεχνολογίας, και θεωρώ κάνουμε ένα σημαντικό πρώτο βήμα προς αυτή την κατεύθυνση».

Ο κ. Μητσοτάκης είπε ότι υπάρχει ακόμα πολλή δουλειά  ως προς την οριστικοποίηση της συμφωνίας και την επιλογή της σωστής τοποθεσίας καθώς διάφορες περιοχές θα διεκδικήσουν αυτή την επένδυση. Αλλά, όπως είπε, είναι σίγουρος πως όλα θα κυλήσουν βάσει σχεδίου.

«Το θέμα δεν είναι μόνο η κατασκευή ενός νέου αυτοκινήτου αλλά ένας διαφορετικός τρόπος να οραματιζόμαστε πώς θα γίνεται η παραγωγή στην εποχή του internet of things. Και επίσης μας επιτρέπει να ολοκληρώσουμε το έργο σε ένα πολύ μικρότερο χρονικό διάστημα σε σχέση με τα παραδοσιακά χρονοδιαγράμματα κατασκευής βιομηχανικών μονάδων παραγωγής αυτοκινήτων», τόνισε ο Κυριάκος Μητσοτάκης, κι επεσήμανε την ανάγκη «τα πρώτα ηλεκτρικά οχήματα “made in Greece” να κατασκευαστούν στο πλαίσιο του προβλεπόμενου χρονοδιαγράμματος».

«Η Ελλάδα μεταμορφώνεται γρήγορα σε μια χώρα που είναι ανοιχτή σε προχωρημένες άμεσες ξένες επενδύσεις, όπως αυτή που επεξεργαζόμαστε σήμερα. Δεν προσφέρουμε μόνο μια ισχυρή δέσμη οικονομικών κινήτρων αλλά και πρόσβαση σε ένα εργατικό δυναμικό που είναι ταλαντούχο και με πολλά προσόντα», υπογράμμισε ο κ. Μητσοτάκης.

Η ταυτότητα του σχεδίου επένδυσης

Η εταιρεία Enterprise Greece (Ελληνική Εταιρεία Επενδύσεων και Εξωτερικού Εμπορίου Α.Ε.), που είναι ο αρμόδιος εθνικός φορέας, υπό την εποπτεία του Υπουργείου Εξωτερικών, για την προσέλκυση επενδύσεων στην Ελλάδα και την προώθηση των εξαγωγών, υπέγραψε Επιστολή Πρόθεσης Συνεργασίας με την Next.e.GO SE, η οποία θέτει τις βάσεις για την υλοποίηση στρατηγικής, για την εθνική οικονομία, επένδυσης πλήρους κλίμακας παραγωγής ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ελλάδα.

Το επενδυτικό σχέδιο, όπως έχει διαμορφωθεί με βάση τις έως τώρα διαπραγματεύσεις, προβλέπει την κατασκευή εργοστασίου της Next.e.GO στην Ελλάδα, το οποίο σε πρώτη φάση θα έχει τη δυνατότητα να παράγει έως 30.000 ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα ανά έτος, και την ίδρυση Κέντρου Τεχνολογίας και Καινοτομίας για ερευνητικούς σκοπούς.

Στη φάση της εκκίνησης η επένδυση εκτιμάται ότι θα ανέλθει στα 100 εκατομμύρια ευρώ. Προβλέπεται πως θα δημιουργηθούν 1.000 άμεσες θέσεις εργασίας στο εργοστάσιο, πολλές εκ των οποίων θα καλυφθούν από εξειδικευμένο προσωπικό, και θα δημιουργηθούν επιπλέον 5.000 έμμεσες θέσεις στο ευρύτερο οικοσύστημα τροφοδοσίας και παροχής υπηρεσιών το οποίο θα υποστηρίζει τη βιομηχανική μονάδα.

Δεδομένου ότι το επενδυτικό σχέδιο περιλαμβάνει την παραγωγή μεταλλικών εξαρτημάτων, την εξωτερική θερμοδιαμόρφωση, την τελική συναρμολόγηση των οχημάτων και την πραγματοποίηση ποιοτικού ελέγχου, αναμένεται να δημιουργηθεί ένα ισχυρό τοπικό δίκτυο προμηθευτών για την εξυπηρέτηση των αναγκών του εργοστασίου, δίνοντας επιπρόσθετη ώθηση στην οικονομία.

Η σχεδιαζόμενη επένδυση είναι «πράσινη», προάγοντας την κυκλική οικονομία και βασιζόμενη σε εξαιρετικά χαμηλές εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, ενώ παράλληλα καταδεικνύει ότι η κεντρική πολιτική για «πράσινο» μετασχηματισμό που προωθεί η κυβέρνηση προσελκύει ισχυρούς παράγοντες του ιδιωτικού τομέα.

Σε συνδυασμό με την επένδυση της Volkswagen για πιλοτική μετατροπή της Αστυπάλαιας σε νησί ηλεκτροκίνησης, αποδεικνύεται ότι η Ελλάδα καλλιεργεί ένα brand name όσον αφορά την ανάπτυξη και την εφαρμογή νέων τεχνολογιών, φιλικών προς το περιβάλλον. Μετά τις ανακοινώσεις από την Microsoft, την Volkswagen και την Pfizer, το προχωρημένο ενδιαφέρον της Next.e.GO φανερώνει επίσης ότι, παρά την πανδημία και τις οικονομικές επιπτώσεις που έχει προκαλέσει παγκοσμίως, το έργο της προσέλκυσης στρατηγικών επενδυτών στην Ελλάδα συνεχίζεται με επιτυχία, ειδικά στο πεδίο της τεχνολογίας και της έρευνας.

Ταυτόχρονα, εξασφαλίζεται ροή τεχνογνωσίας και κατάρτισης, η οποία συμβάλλει στην καταπολέμηση του brain drain, δεδομένου ότι το σχέδιο της επένδυσης της Next.e.GO προβλέπει τακτική επιμόρφωση του προσωπικού στο Άαχεν της Γερμανίας, όπου βρίσκεται η έδρα της εταιρείας και αποτελεί μεγάλο κόμβο έρευνας.

Στην τηλεδιάσκεψη έλαβαν μέρος ο Υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Άδωνις Γεωργιάδης, ο Αναπληρωτής Υπουργός Ανάπτυξης αρμόδιος για τις Ιδιωτικές Επενδύσεις και τις Συμπράξεις του Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα, Νίκος Παπαθανάσης, ο Υφυπουργός Ανάπτυξης αρμόδιος για την Έρευνα και Τεχνολογία, Χρίστος Δήμας, ο Υφυπουργός Εξωτερικών για την Οικονομική Διπλωματία και την Εξωστρέφεια Κώστας Φραγκογιάννης, ο Γενικός Γραμματέας Διεθνών Οικονομικών Σχέσεων και Εξωστρέφειας και Πρόεδρος του Enterprise Greece Γιάννης Σμυρλής και ο Διευθύνων Σύμβουλος της Enterprise Greece, Γιώργος Φιλιόπουλος

Ολόκληρη η τοποθέτηση του πρωθυπουργού

Σας ευχαριστώ Υπουργέ. Είναι πραγματικά μεγάλη μου χαρά που είμαι μαζί σας. Είμαι πραγματικά ευτυχής για την υπογραφή της Επιστολής Πρόθεσης Συνεργασίας ανάμεσα στην Enterprise Greece και την e.GΟ για τη δημιουργία εργοστασιακής μονάδας παραγωγής ηλεκτρικών οχημάτων νέας γενιάς, που θα είναι σχεδιασμένα για χρήση σε αστικό περιβάλλον.

Από τις αρχές της δεκαετίας του 1980 η Ελλάδα δεν αποτελεί μέρος της παγκόσμιας αλυσίδας παραγωγής και προμηθειών, σε ό,τι αφορά τη βιομηχανία αυτοκινήτων. Είναι πράγματι κρίμα, αλλά έχουμε τη δυνατότητα να το διορθώσουμε αυτό, τώρα που κινούμαστε προς το επόμενο στάδιο της κινητικότητας, που αναπόφευκτα θα είναι η ηλεκτροκίνηση, θέλουμε να δείξουμε με σαφήνεια ότι θέλουμε να είμαστε μέρος αυτού του οικοσυστήματος.

Έχουμε ένα πολύ φιλόδοξο σχέδιο ανάπτυξης υπηρεσιών ηλεκτροκίνησης στην Ελλάδα. Όπως γνωρίζετε, έχουμε ήδη υπογράψει συμφωνία συνεργασίας με τη Volkswagen για τη μετατροπή ενός εκ των νησιών μας σε νησί αμιγώς ηλεκτροκίνησης, το οποίο θεωρώ πως θα αποτελέσει ένα υπέροχο παράδειγμα των πλεονεκτημάτων που μπορεί να προσφέρει η ηλεκτροκίνηση, κυρίως στα νησιά. Και είμαι πολύ χαρούμενος που σήμερα κάνουμε το πρώτο βήμα προς αυτή την κατεύθυνση, για τη δημιουργία εργοστασιακών εγκαταστάσεων στην Ελλάδα για την κατασκευή αυτών των οχημάτων.

Πρόκειται για σημαντικό βήμα για εμάς, καθώς έχουμε καταστήσει σαφές πως δεν οραματιζόμαστε την Ελλάδα απλά ως μία χώρα που είναι ανταγωνιστική σε επίπεδο υπηρεσιών. Θέλουμε να είμαστε ανταγωνιστικοί και στον κλάδο της μεταποίησης υψηλής τεχνολογίας, και θεωρώ κάνουμε ένα σημαντικό πρώτο βήμα προς αυτή την κατεύθυνση.

Ξέρω ότι έχουμε πολλή δουλειά μπροστά μας, ως προς την οριστικοποίηση της συμφωνίας και την επιλογή της σωστής τοποθεσίας. Διάφορες περιοχές θα διεκδικήσουν αυτή την επένδυση. Αλλά είμαι σίγουρος πως όλα θα κυλήσουν βάσει σχεδίου.

Μου έκανε πραγματική εντύπωση αυτό που είπε ο καθηγητής σχετικά με την ίδια την καινοτομία στην ίδια τη διαδικασία παραγωγής. Το θέμα, λοιπόν, δεν είναι μόνο η κατασκευή ενός νέου αυτοκινήτου αλλά ένας διαφορετικός τρόπος να οραματιζόμαστε πώς θα γίνεται η παραγωγή στην εποχή του internet of things. Και επίσης μας επιτρέπει να ολοκληρώσουμε το έργο σε ένα πολύ μικρότερο χρονικό διάστημα σε σχέση με τα παραδοσιακά χρονοδιαγράμματα κατασκευής βιομηχανικών μονάδων παραγωγής αυτοκινήτων.

Θεωρώ πως έχουμε πολλά να προσφέρουμε. Η Ελλάδα μεταμορφώνεται γρήγορα σε μια χώρα που είναι ανοιχτή σε προχωρημένες άμεσες ξένες επενδύσεις, όπως αυτή που επεξεργαζόμαστε σήμερα. Δεν προσφέρουμε μόνο μια ισχυρή δέσμη οικονομικών κινήτρων αλλά και πρόσβαση σε ένα εργατικό δυναμικό που είναι ταλαντούχο και με πολλά προσόντα.

Καλώς εχόντων των πραγμάτων, με την ολοκλήρωση του project θα έχουμε τη δημιουργία 1.000 άμεσων θέσεων εργασίας και πιθανώς 5.000 έμμεσων θέσεων, καθότι συνήθως δημιουργείται ένα ολόκληρο cluster γύρω από τέτοιες επενδύσεις.

Και είμαι σίγουρος πως αυτή είναι μια ευκαιρία για εμάς να κάνουμε αισθητή την παρουσία μας σε ολόκληρη την αλυσίδα προμηθειών για ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα.

.

Επομένως, η σημερινή είναι μια πολύ σημαντική μέρα για εμάς. Και είμαι πολύ χαρούμενος για την πρόοδο που έχει σημειωθεί. Συγχαρητήρια στην Enterprise Greece και σε όλη την ομάδα που εργάστηκε για αυτό το έργο.

Τώρα επαφίεται σε εμάς, την ελληνική κυβέρνηση και την εταιρεία e-Go, να διασφαλίσουμε πως θα μείνουμε πιστοί στο χρονοδιάγραμμα και ότι θα ξεκινήσει η κατασκευή των εργοστασιακών εγκαταστάσεων όσο πιο γρήγορα γίνεται, ώστε τα πρώτα ηλεκτρικά οχήματα «made in Greece» να κατασκευαστούν στο πλαίσιο του προβλεπόμενου χρονοδιαγράμματος.

Και πάλι συγχαρητήρια σε όλους. Θα παρακολουθούμε στενά την πρόοδο του project.

Κλείνοντας τη συζήτηση ο Πρωθυπουργός δήλωσε:

Δεν έχω πολλά να προσθέσω. Θέλω απλά να εκφράσω τον ενθουσιασμό μου που προχωρά το συγκεκριμένο έργο. Θα ήθελα να επαναλάβω την απόλυτη δέσμευσή της κυβέρνησής μας να στηρίξει την εταιρεία σε όλα τα στάδια, από την αδειοδότηση έως την κατασκευή των εργοστασιακών εγκαταστάσεων και την παραγωγή.

Και θα ήθελα να επαναλάβω τη δέσμευσή μας να μετατρέψουμε την Ελλάδα σε case study χώρας που μπορεί να προσελκύσει αυτού του είδους τις καινοτόμες επενδύσεις προηγμένης τεχνολογίας, που θα μας επιτρέψουν επίσης να χαράξουμε το μονοπάτι μας προς ένα πιο πράσινο και βιώσιμο μέλλον.

Και πάλι λοιπόν. Σας εύχομαι Καλά Χριστούγεννα. Ευτυχισμένο το νέο έτος! Προσβλέπω στο να περάσουμε γρήγορα στην εφαρμογή των όσων συμφωνήθηκαν στο πλαίσιο της Επιστολής Πρόθεσης Συνεργασίας.

Σχετικό Άρθρο: Live – Επένδυση για την παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων – Ανακοινώσεις του πρωθυπουργού